Schimbarea unui comportament nesănătos: e greu, dar nu imposibil

Obiceiurile nesănătoase ne afectează calitatea vieții. Aflați aici care sunt efectele asupra organismului și asupra creierului, cât și beneficiile renunțării.

Dintre comportamentele nesănătoase, fumatul este printre cele mai controversate. Multă vreme s-a considerat că decizia de a fuma reprezintă o alegere în cunoștință de cauză, că oamenii sunt bine informați în momentul când încep să fumeze și că, implicit, își asumă responsabilitatea și consecințele.

Studiile arată că 95% dintre fumători își dezvoltă acest obicei înainte de vârsta de 20 ani.

Întrebarea în ce măsură acești tineri dețin informații pertinente și suficiente referitoare la riscurile la care se expun rămâne în continuare deschisă.

Dintr-un studiu realizat pe 895 de adolescenți a reieșit insufiecienta informare despre prevalența și riscul acestui comportament, mai ales în rândul celor care au început deja să fumeze, apoi la cei care aveau prieteni sau membrii în familie care fumau sau la cei care intenționau să fumeze în viitor.

Fumatul este dăunător tuturor celor care îl inspiră, inclusiv nefumătorilor. Țigara conține aprox. 4.000 de substanțe chimice, dintre care 40 sunt cancerigene.

Una dintre substanțele inhalate odată cu fumatul este nicotina. Aceasta este un drog care se află în tutun și care are multe efecte negative asupra organismului: influențează sistemul nervos într-un mod negativ și produce grave probleme de sănătate, inclusiv dependență.

Efectele nicotinei asupra organismului includ:

  • Creșterea ratei pulsului și a respirației
  • Încetinirea activității musculare și a reflexelor
  • Forțează organismul să consume mai mult oxigen, îngreunând funcționarea inimii

Efectele nicotinei asupra creierului includ:

  • Tulburări de atenție
  • Dificultăți de învățare
  • Modificări ale dispoziției afective

Când cineva fumează, nicotina ajunge rapid în sânge și plămâni. În creier ajunge după 7 secunde de la inhalare. Cea mai gravă problemă este că fumatul produce o boală gravă cum e cancerul – de plămâni, de buze, de pancreas, de rinichi sau chiar de creier – dar și alte boli precum cele cardiovasculare, boli pulmonare și infarct miocardic.

Factorul cel mai puternic care influențează fumatul este factorul social. Fumatul este un comportament complex manifestat cu predilecție în situații sociale și astfel poate avea rolul unei etichete prin care grupul se diferențiază de alte grupuri.

Un alt factor important e publicitatea. Companiile de țigări au promovat imaginea fumătorului ca find un rebel, un om liber, matur, puternic, iar adolescenții, în general, ajung să considere  fumatul un comportament ce corespunde acestei imagini.

Studiile ne arată că programele precum declarațiile oficiale de prevenție ca „fumatul dăunează grav sănătății” nu sunt efieciente, cum s-a crezut, deoarece consecințele negative ale unui fumător nu se văd imediat. Astfel, comportamentul fumătorului nu va putea fi cu ușurință schimbat.

Un lucru mult mai benefic ar fi evidențierea beneficiilor.

Dacă renunți la fumat, efectele imediate includ:

  • Dobândirea unei forme fizice mai bune
  • Respirația devine mai ușoară (și mai plăcută)
  • Părul câștigă strălucire
  • Hainele vor mirosi proaspăt spălate mai mult timp
  • Dinții și degetele nu vor mai fi îngălbenite
  • Economia de bani e substanțială
  • Scade riscul evitării contactării unei boli grave
  • Scade sensibilitatea la boli infecțioase
  • Renunțarea la fumat prelungește durata de viață

Eu lucrez de peste 5 ani cu persoane care au probleme de sănătate, iar fumatul este unul dintre cele mai prezente comportamente. Absolut toți afirmă că nu vor să renunțe la fumat! Fiecare, pe rând, îmi spune că este plăcerea lor, că este poate singura plăcere care le-a mai rămas, că nu se văd suficient de puternici – având și alte probleme – pentru a renunța și la fumat! Pacienții mei invocă multe motive, dar, până la urmă, pas cu pas, ajungem să corectăm și acest comportament.

Dacă ai avut parte deja de încercări repetate, fără succes, și dacă vrei să discutăm mai multe despre asta, te invit să facem o programare pentru o consultație și îți voi spune eu cât îți este de greu să te lași de fumat.

Leave a Reply