Știința ne confirmă: starea noastră de bine este strâns legată de Nervul Vag

Corpul nostru conține o rețea nervoasă misterioasă care poate calma durerea și stresul …și poate învinge boala!

Când respirăm adânc sau îmbrățișăm un prieten sau doar ne întindem mușchii, ne relaxăm și ne simțim mai confortabil. Fiecare dintre aceste acțiuni are loc prin activarea unei rețele complicate de nervi care ne conectează creierul cu inima… Și stomacul! Și sistemul imunitar! Și multe alte organe! Acest sistem e cunoscut drept „nervul vag”.

E unul dintre cei 12 nervi cranieni care se întinde dinspre creier către corp, ca o rețea încâlcită de rădicini, pentru a coordona comunicarea dintre minte și diversele sisteme și organe ale corpului.

Unii dintre acești nervi interpretează informații senzoriale colectate de către piele, ochi sau limbă, alții controlează mușchi sau comunică cu glandele.

Nervul vag este cel mai lung si mai complex dintre nervii corpului nostru si cel mai puțin înțeles.

Experții au descoperit că activitatea lui este legată și de schimbarea simptomelor în organism atunci când avem migrene și de bolile inflamatorii din intestin și de depresie și de epilepsie și de artrită și de multe alte boli.

Cu cât omenii de știință studiează mai mult nervul vag, cu atât li se pare că o mai bună înțelegere a funcției sale ar putea debloca noi uși pentru a trata orice fel de suferință umană!

În latină vagus înseamnă „rătăcire”. Pare un nume potrivit, dacă ne gândim la toate părțile diferite ale corpului pe la care ajunge acest nerv vag-abond. În ultimul timp cercetătorii găsesc aproape anual câte un nou organ sau sistem care comunică cu nervul vag!

De exemplu, ramuri ale nervului vag sunt conectate cu fața și cu vocea noastră. Astfel, s-a constatat că persoanele cu depresie dau dovadă de activitate vagală scăzută, adică își activează mai puțin intonația și expresiile faciale.

O altă ramură a nervului vag se întinde către tractul gastro-intestinal.

Aici, activitatea vagală scăzută se traduce în motilitate gastrică încetinită, adică o digestie îngreunată.

Alte ramuri ale nervului vag sunt conectate la inimă, plămâni și la sistemul imunitar. Activarea sau dezactivarea nervului vag este legată și de fluxul de hormoni precum cortizolul și hormonul digestiv grelina, de cantitatea de inflamație produsă de sistemul imunitar și de multe alte procese interne care ne modelează sănătatea și experiențele. Mai mult, nervul vag este responsabil pentru o serie de evenimente bioelectrice și biochimice masive care sunt imposibil de identificat deocamdată.

Cum poate un singur nerv să controleze atât de mult? În timp ce unele aspecte ale activității lui sunt deocamdată necunoscute, este clar că nervul e guvernatorul sistemului nervos parasimpatic, ceea ce ajută la controlul răspunsurilor de relaxare ale corpului.

Pe scurt: când nervul vag are activitate intensă, el neutralizează stresul.

Intensificarea activității vagale produce încetinirea ritmului cardiac și totodată oprește inflamația, în parte declanșând eliberarea de substanțe chimice calmante ale sistemului imunitar.

Există și dovezi științifice despre activarea nervului vag prin stimulare electronică pentru a produce beneficii pentru sănătate. În funcție de frecvența stimulării, s-a demonstrat că astfel se poate opri un atac de astm sau o criză epileptică, se poate dezactiva o migrenă sau cefaleea de tip cluster și poate scădea percepția refluxului acid.

De la artrită la boli inflamatorii intestinale, pentru aproape orice afecțiune medicală care se agravează prin stres sau inflamație există noi și noi cercetări care arată că stimularea nervului vag poate ajuta la tratarea bolii sau la ameliorarea simptomelor.

Până recent, stimularea respectivă presupunea un implant chirurgical în zona toracică al unui transmițător de impulsuri electrice direct în nervul vag. Acum însă există dispozitive noi, neinvazive, care sunt capabile să stimuleze nervul vag atunci când sunt apăsate pe pielea gâtului. În prezent medicii explorează utilizarea stimulării nervului vag pentru o gamă largă de boli și tulburări, inclusiv pentru afecțiuni mintale.

Învățăm tot mai mult despre cât de importantă este activitatea vagală pentru atenție sau pentru stările noastre de spirit. Se pare că stimularea acestui nerv poate ajuta memoria, deci și persoanele cu tulburări de hiperactivitate și deficit de atenție. În Statele Unite se folosește stimularea nervului vag drept remediu pentru tratamentul unor forme de depresie încă de la începutul anilor 2000.

Pe lângă mijloacele de stimulare electronică, există și alte modalități, mai accesibile, care pot intensifica activitatea nervului vag, fără a avea nevoie de un dispozitiv sau implant. De exemplu, se știe deja că masajul și yoga promovează activitatea parasimpatică a sistemului nervos, la fel și îmbrățișările mai puternice sau câte o strângere de mână.

Practic, aproape orice acțiune care ne produce relaxarea poate fi asociată cu o activitate vagală mai intensă și deci cu activitatea parasimpatică a sistemului nervos. Pe de altă parte, stresul și anxietatea sunt asociate cu activitatea vagală depresivă, ceea ce poate fi o explicație pentru de ce tocmai ele aduc un risc crescut pentru alte maladii.

Sunt multe lucruri pe care știința încă nu le înțelege despre activitatea nervilor vagi, însă, pe măsură ce medicii avasează în descoperiri ni se dezvăluie modalități tot mai noi și mai eficiente pentru a putea alina durerea, inflamația, tristețea și bolile.

Voi reveni asupra acestui subiect cu un articol despre tehnici de  stimulare a nervului vag pe care le folosesc constant în munca mea cu pacienții pentru a-i ajuta să își îmbunătățească starea de bine atât în depresie și anxietate, cât și în bolile funcționale digestive (sindromul intestinului iritabil, boli inflamatorii intestinale) sau în tulburările de percepție și somatizare (migrene, durere nespecifică, fibromialgii, greată etc).

Leave a Reply