9 strategii de coping cu stresul

Recunoașteți mecanismele la care apelați când sunteți puși în fața unei situații stresante.

Uneori ni se pare că nu putem face nimic în privința stresului. Facturile vor veni în continuare, ziua nu va avea nicicum mai mult de 24 de ore, iar responsabilitățile pentru muncă și familie vor exista mereu. Însă avem mai mult control decât credem și chiar acționăm în moduri foarte diverse, chiar fără să ne dăm seama.

Felul în care ne comportăm în astfel de situații este foarte diferit de la o persoană la alta. Vă voi prezenta mai jos nouă tipuri de mecanisme (strategii de coping) identificate de oamenii de știință și vă invit să le recunoașteți pe cele la care apelați când sunteți puși în fața unei situații stresante.

  1. Asertivitate. Analizați atent situația și alegeți să o abordați în mod ferm, sincer şi direct. Puși în fața unei situații stresante, vă angajați în rezolvarea problemelor. Exprimați ceea ce simțiți şi gândiți în concordanță cu propriile dorințe şi planuri. Vă urmăriți ferm interesele, fără a le face rău celorlalți.
  2. Relaționare. Strângeți rândurile cu cei din apropiere pentru a face față situației. Vă implicați în rezolvarea problemelor împreună cu ceilalți și luați în considerare şi nevoile lor.
  3. Suport social. Cautați ajutorul şi sprijinul emoțional al celorlalți. Apelați la sfaturi și cereți informații de la cei din jur pentru ameliorarea sau rezolvarea situației stresante. Vă sfătuiți cu familia şi cu prietenii în legătură cu ce trebuie făcut.
  4. Acțiune prudentă. Vă evaluați atent opțiunile înainte de a acționa. Cântăriți toate variantele posibile şi abia apoi acționați. Vă luați toate măsurile de precauție pentru a vă proteja.
  5. Acțiune instinctivă. Abordați problema/situația stresantă bazându-vă pe propria intuiție. Reacționați impulsiv. Abordați problemele fără să vă gândiți prea mult la consecințe. Vă aruncați cu capul înainte.
  6. Evitare. Abandonați problema care trebuie rezolvată și vă implicați în alte activități, pentru a nu vă confrunta cu problema/situația stresantă. Vă retrageți din fața problemelor şi așteptați ca lucrurile să se rezolve de la sine.
  7. Acțiune indirectă. Preferați să abordați problema stresantă în mod „netransparent”, în spatele scenei. Apelați la influențarea sau manipularea mediului, contextului sau a altor persoane pentru a ameliora sau pentru a rezolva situația.
  8. Acțiune antisocială. Abordați situațiile stresante urmărind, în primul rând, propriile interese. Căutați soluții pentru rezolvarea problemei luând în considerare doar propriile nevoi. Acționați indiferent dacă urmările au consecințe negative asupra celorlalți.
  9. Acțiune agresivă. Abordați problemele rapid, decisiv, pentru a-i surprinde pe ceilalți cu garda jos. Preiluați controlul cu orice preț, acționați cu scopul de a-i domina şi a-i dezarma pe ceilalți.

Cât de bine sau de rău ne descurcăm în situațiile stresante depinde doar de noi. De fapt, momentul în care realizăm că noi controlăm cele mai multe aspecte ale propriilor vieți este fundamental în managementul stresului.

Leave a Reply